טיפים לפסיכולוגיה חיובית בניהול

טיפים לשימוש בפסיכולוגיה חיובית בניהול



מנהל טוב זה מנהל שיודע בדיוק מה הממונים עליו מצפים ממנו ברמה הטכנית, ויודע להעביר את הדרישות הטכניות גם לעובדיו ברמה הטובה ביותר. אבל האם מנהל טוב זה מספיק?

כיום, בכל ארגון, ניתן לזהות בקלות מיהו מנהל טוב, ומיהו מנהל מצויין – ואת זה אפשר לראות בדינמיקה שיש למנהל עם העובדים שלו. היכולת של מנהל מצויין "לקרוא" את עובדיו היא גבוהה מאוד והיא אשר משפיעה על המיומנויות ניהול שלו על כל ההיבטים. מנהל מצויין מכיר בעקרונות התנהגות שמניעות התנהגות מצד העובדים – שימוש באסטרטגיה של עקרונות הנעה שקשורה לפסיכולוגיה חיובית.

לפניכם 9 עקרונות (כי לפעמים אין 10) שהוכחו כיעילות להנעת עובדים באמצעות כלים של פסיכולוגיה חיובית:

שפה חיובית – מחקרים רבים מצביעים על כך שלמוח האנושי יש קושי בהבנת מסרים על דרך השלילה, ז"א: אל תעשה כך, לא לעשות, לא נכון, לא מתאים – כך שעל מנת להקל על הבנת המשימה עליכם להשתמש במילים שמעודדות התנהגות רצויה - "עשה כך", "נכון לעשות כך" , "זה מתאים", "זה נכון" וכדומה...

הישגים קטנים – אל תבקשו מהעובד לבצע את המשימה הגדולה מיד בהתחלה, אלא הניעו אותו אל עבר המשימה הגדולה בשלבים, שבהם לאט הוא יתקדם תוך כדי הצלחה. לדוגמא: אם המשרד מלוכלך, בקשו ממנו לסדר את השולחן שלו.

תגמול מיידי – מיד לאחר שהעובד מסיים את המשימה בהצלחה, קודם כל תתנו לו מחמאות, אל תחכו לשיחה בניכם בעוד שבוע, אל תחכו לפגישה בעוד יומיים – כאן ועכשיו.

הדרגתיות בתגמול – בהתחלה העניקו מחמאות וחיזוקים חיובים כמעט אחרי כל פעולה מוצלחת, גם הקטנה ביותר. בהדרגה יש להוריד את המינון, ככל שההתנהגות החיובית מתבססת באופיו של העובד.

מחמאה מפורטת – אל תחמיאו באופן כללי – לדוגמא, אם העובד עבד קשה באותו היום והגיע להישג נהדר בתפוקה, תחמיאו בצורה כזו – "כל הכבוד על כך שהספקת לשלוח את 20 הדוחות היום". אותו הדבר יש לתת הוראות מפורטות – תארו בפירוט את ההתנהגות המקובלת עליכם ואיך אתם מצפים שהיא תעשה.

עקביות – אתה והעובד שלך הסכמתם על תוכנית עבודה – אל תשנה את דעתך ללא ידיעתו. ותשתדל לא לשנות את התוכנית כלל גם בידיעתו. אלא אם כן, העובד מציע זאת מיוזמתו לאחר שחשב על התוכנית.

כנות – אתה לא במערכת יחסים עם העובד, אתה המנהל שלו, אל תתעסק במניפולציה ופעלולים שיניעו אותו לפעולה, אהיה כן איתו ותקבל כנות מלאה בחזרה.

ניהול עצמי – מנהל מצויין חותר לעצמאות מצד העובד שלו, ועליו לאפשר לו להיות עצמאי, לקחת אחריות על ההתנהגות שלו ועל התוצאות. הענק לעובד אחריות מההתחלה, גם הקטנה ביותר, וכך תלמד אותו שזה סגנון הניהול שלך. זה יאפשר לעובד לצמוח ולהנות מהעבודה שלו, מאחר והוא עושה אותה בדרכו, וגם יעניק לו המון ביטחון עצמי.

עונשים – תחזק את ההתנהגות החיובית ואל תנסה לדכא התנהגות שלילית (אלא אם כן זאת התנהגות שלא ניתן להתעלם ממנה, העונש חייב להיות מיידי) כיום, מחקרים הוכיחו שעונשים לא אפקטיביים, ואין להם את היכולת לצמצם את ההתנהגות החיובית, והתוצאה השכיחה ביותר אצל עובדים שיקבלו עונשים היא שהם הפסיקו לקחת החלטות, לחשוב, לקחת יוזמה, לקחת אחריות, ולפעול בדרך יצירתית, אלא פשוט עובדים לפי קווים מנחים בסיסיים ביותר.



בהצלחה :)

מאת: דנית אוזן גרנות

מחפשים הרצאה או סדנה לפיתוח מנהלים או עובדים - לחצו כאן למגוון הרצאות, או כאן לסדנאות

 

פרטי יצירת קשר: 054-5233303 | info1sagol@gmail.com | חדרה, התחייה 2

 

 

WhatsApp chat
דילוג לתוכן