תכנית "נוער מקדם בריאות"
משך : 5 מפגשים, כל מפגש שעה וחצי
מיקום: בכל מקום שבית הספר/מתנ"ס/ הארגון ייבחר
גילאים : מגיל 13 ומעלה
מס' משתתפים מקסימלי : 20
בית הספר הוא מקום חשוב ומרכזי בחיי תלמידיו, המשמש כמקום מלמד, מחנך ותורם לעיצובם כפרט וכחלק מהחברה. אני מקדמת תפיסה חברתית וסביבתית בקהילה, מההבנה שאורח חיים בריא הינו הרגלים שאנו רוכשים במהלך החיים עקב חינוך ומודעות חברתית-סביבתית. לכן, חיוני שבית ספר יהווה סביבה המקדמת אורח חיים בריא.
מטרת התכנית" נוער מקדם בריאות" היא להכשיר בני נוער בגילאי חטיבה שיתפקדו כשגרירים בקהילה הבית ספרית או סביבת מגוריהם, יקדמו ויובילו פרויקטים שמטרתם להעלות את המודעות לאורח חיים בריא על כל היבטיו .
במפגשים המשתתפים בתכנית מקבלים ידע עיוני ומעשי, התנסות בתרגילים חווייתיים, סרטונים, עריכת ניסויים ועוד. בסיום כל מפגש מקבלים משימות חקר לבית להמשך הלמידה. כל זאת על מנת להעמיק את הידע והמחויבות שלהם במגמה להביא לבני נוער עם מודעות גבוהה לאורח חיים בריא.
סילבוס:
מפגש 1: מה זה "אורח חיים בריא".תהליכים שהתרחשו במאה האחרונה בעולם המערבי שהשפיעו על אורח החיים שלנו, על התזונה ועל הפעילות הגופנית. השפעת המדיה, תרבות השפע, אוכל מתועש, לחץ חברתי, אוכל כהווי חברתי, אורח חיים יושבני ועוד. הפעלת חשיבה ביקורתית אל מול השפעות סביבתיות.
גנטיקה מול השפעה סביבתית. נלמד על המושג "אפיגנטיקה "באורח חיים בריא .
דימוי עצמי ודימוי גוף. בחינת המדיה בחשיבה ביקורתית בהקשרים אלו .
יציבה נכונה כחלק מאורח חיים בריא – נלמד טכניקות ליציבה נכונה.
שינה – חשיבות השינה להתפתחות תקינה והשפעותיה.
מפגש 2: תזונה - מהי תזונה נכונה, אכילה בריאה ,מהם אבות המזון שגופינו זקוק ומה חשיבותו של כל אחד.
נלמד קריאה של תוויות המזון. מזון כבר מזמן אינו משמש אותנו רק לאספקת אנרגיה לגופינו, אילו התניות חברתיות ,התנהגותיות, משפחתיות נקשרות לאוכל.
הקשר בין חילוף חומרים, התפתחות מינית, ומסת שריר.
יבוצעו ניסויים על מזונות פופולריים בקרב התלמידים.
מפגש 3: המשך המפגש על תזונה. תחילת נושא פעילות גופנית – סוגים של פעילות גופנית.
פעילות אקטיבית יומיומית ופעילות גופנית יזומה. חשיבות הפעילות הגופנית ספציפית למתבגרים בהקשר להתפתחותם, מסת השריר, צפיפות העצם, השפעה על תחושת מסוגלות ויכולת, שיפור מצב רוח ויכולת קוגנטיבית.
מהם רכיבי הפעילות הגופנית: סבולת, כוח מתפרץ, כוח, סבולת לב ריאה, קואורדינציה ושיווי משקל. מערך השיעור יורכב מחלק עיוני ומעשי.
נדרשים לבוא עם בגדי ספורט ונעלי ספורט.
מפגש 4: המשך מפגש פעילות גופנית. תזונת ספורט, מה אוכלים לפני ואחרי פעילות גופנית.
מפגש 5: מחלות המאופיינות באורח חיים לא בריא: תופעות הלוואי ומחלות של חוסר פעילות גופנית ותזונה לקויה.
כלים לשינוי הרגלים - האתגר בביצוע שינוי. ילמדו כלים ומיומנויות לביצוע שינוי הרגלים באופן קבוע הן מבחינת התנהלות טכנית והן מבחינה רגשית. תרגול אישי. איך בוחרים שינויים שנצליח לעמוד בהם.
משחק אינטראקטיבי על מיתוסים פופולריים בתחום התזונה והספורט דרכם נחדד את הידע שנרכש במפגשים שהתקיימו עד כה.
נסכם את הפרויקטים שבני הנוער הכינו.
בניית פרויקט: במהלך המפגשים התלמידים מקבלים הנחיות כיצד ליזום פרויקטים שונים בקהילה שלהם, במטרה להעלות את המודעות לאורח חיים בריא.
הפרויקטים יכללו מגוון פעילויות עשיר ביניהם הרצאות בכיתות או הפעלות, פעילויות ספורט, שבוע בריאות ואפשרויות יצירתיות ומגוונות רבות אחרות בבית הספר או בסביבת המגורים. במהלך כל המפגשים ועד ביצוע הפרויקטים אני מלווה את הרכזים ואת בני הנוער בייעוץ והכוונה בבניית הפרויקט מבחינה מקצועית. נמצאת במעקב מול התלמידים ובקשר ישיר, מקבלת את הפרויקטים, נותנת הערות ומשוב עד להשלמתם.


