שפת גוף – עולם העסקים והניהול

שפת גוף - עולם העסקים והניהול


שפת גוף זה מושג כללי, כללי מידי, מאחר ושפת הגוף שלנו משתנה בין סיטואציה לסיטואציה – משפחה, יחסים זוגיים, עבודה, עסקים וכו.. ע"פ הסיטואציה אנחנו מתאימים את שפת הגוף שלנו כמעט בצורה אוטומטית. אז אם זה אוטומטי, למה בכל זאת צריך ללמוד שפת גוף?

כי שפת הגוף היא מפתן הדלת שלנו, היא הדבר הראשון והכי כן שהאדם משדר לבין השיח שלו, ולכן עלינו ללמוד מה אנחנו רוצים לשדר באמצעותה. תהליך ההתרשמות הראשוני לוקח בין 13 דקות ל- דקה בלבד.

אנשי עסקים, מנהלים או אנשי מכירות, עושים שימוש חכם בשפת הגוף שלהם וגם יודעים לקרוא מסרים מהלקוח בעזרת ניתוח שפת הגוף שלו. בצורה כזו, הם משפרים בצורה משמעותית את התקשורת בניהם ומאפשרים זרימה טובה יותר של השיחה ומגיעים לתוצאות טובות יותר.

תדמית ורושם ראשוני


לחיצת ידיים מלאה וחמה, לא חלשה מידי ולא חזקה מידי, אך שתיגע בכל כף היד של הפרטנר. אל תניח את התיק על הרצפה כאשר אתה מגיע לפגישה, תניח על כיסא נוסף שאתה לא יושב עליו, תביא איתך דף ועף ותניח על השולחן, הראה נוכחות בעזרת פיסה של חלק נכבד מהשולחן, אל תנסה להצטמצם מתחת לשליש מהשולחן, על מנת לא להקטין את עצמך. שים ידיים על השולחן ואל תסרב להצעות לכיבוד קל.
ישיבה על הכיסא בצורה הדרגתית ולא בבת אחת (מרגיש כמו נפילה/קריסה, משדר עייפות ושחיקה), בחלק מהסדנאות שלנו בנושא תקשורת בין אישית אנו מעבירים גם שיעור בתחום של שפת גוף ורושם ראשוני. בשיעור אנו מקיימים סימולציות (גם סימולציות מצולמות, בהתאם לדרישה) של רושם ראשוני ומראים למשתתפים כיצד מחוות מסוימות נתפסות באופן מיידי ומתפרשות לצד השני. אחר כך קשה לשנות את הדעה של הפרטנר.
בעולם הניהול יש צורך ברושם ראשוני סמכותי, מנהיגותי, מוביל, מקצועי - הרבה פעמים אנו ממליצים גם על יועץ תדמיתי למנהלים בכירים.

קוד לבוש זהו פרמטר חשוב ברושם ראשוני ולכן אנו ממליצים להתעכב ולבדוק עם איש מקצוע איזה קוד לבוש מתאים גם למקצוע שלך אבל גם לאדם שאתה, אל תנתק את הלבוש שלך מהאופי שלך.

תנועות ידיים ומחוות גוף


תנועות ידיים מתונות, מרכז גוף פתוח, ישיבה פתוחה, אך לא זרוקה, קשר עין, החזקת הכתפיים יציבות, אך לא נוקשות (דבר שיכול להתפרש כלחץ), לא לקמר את הגב או את הראש.
להימנע מנגיעות מרובות בגוף כמו סידור השיער, מגע באף ושפשופו, לא לשים את היד על הפה בזמן הדיבור או בזמן שבן השיח מדבר, להימנע מהחזקת חפצים כמו טלפון או מפתחות של האוטו (מראה על כך שאינך רוצה להיות בפגישה), להימנע מתנועות ידיים מוגזמות ולא רלוונטיות לתוכן.

עדיף לא לשים את המרפקים על השולחן, הימנע ממשחק עם חפצים שנמצאים על השולחן כמו מלחייה, סכו"ם וכדומה.

טון דיבור


הקול שלנו הוא חלק חשוב מאוד בשיח שלנו, טון הדיבור מהווה חלק ניכר מהרושם הראשוני לפעמים אפילו יותר מהמסר עצמו, טון הדיבור קובע את האנרגיה של השיחה והטיב שלה. בקרב חינוך ילדים אנו רואים את זה באופן מובהק, טון דיבור סמכותי משנה את כל ההתייחסות של הילד לדברים שנאמרו לו, ולהבדיל, אותו התוכן עם טון דיבור חלש, שלא מביע ביטחון או סמכות, גורם לכך שהילד יזלזל בדברים.
לעיתים טון הדיבור שלנו סותר את המסר, לדוגמא, אם אנחנו אומרים משהו חכם אבל טון הדיבור הוא ילדותי, האדם שמולנו לא יבין את התוכן ולא ייקח את זה ברצינות, אולי אפילו בציניות. חשוב לשים לב שאין סתירה בין התוכן לטונציה.

יש להתאים את טון הדיבור לסיטואציה, אם אני בראיון עבודה הטון צריך להיות סמכותי, עם ביטחון עצמי, אך לא אגרסיבי ותוקפני, תמיד לשלב גם טון דיבור קליל יותר על מנת להצליח לקרב את בן השיח. לפעמים לפרטנר של השיח יש טון מאוד שונה משלך, וזה עלול לפגוע בטיב השיח, עלייך לזהות את זה ולנסות להתאים אליו את הטון שלך

עיניים

העיניים שלנו מספרות הכל, אי נוחות, בושה, הסתייגות, חוסר כנות. חשוב לזכור להישיר מבט לבן השיח על מנת להראות קשב וריכוז.

מה בן השיח משדר לי

ישנם כללים רבים לשפת גוף של בן השיח, והם קשורים גם לסיטואציה, האם זה ריאיון עבודה, פגישת עסקים, מכירות, פגישת שותפים וכדומה. יחד עם זאת, הכללים כולם משותפים אחד לשני וקשורים ולכן ניתן להשליך אותם על כל סיטואציה בהתאמות ספציפיות, כמו לדוגמא, אישה שמשחקת בשיער בזמן פגישת עסקים זה לא ראוי, אך במידה והיא עושה כך בזמן דייט, ככל הנראה היא מעוניינת בצד השני.


לחיצת יד- חזקה, חלשה, לא לוחץ את כל היד אלא רק את האצבעות (מביע על חוסר חשק להיות פה וזלזול) , שומר על מרחק פיסי בצורה מובהקת בזמן לחיצת היד, יצירת קשר עין בזמן לחיצת היד או ניתוק מבט (ניתוק מבט מביע על חוסר רצון להיות בפגישה או חוסר ביטחון עצמי).

הפרטנר נשען אחורנית בכיסא, התבוננות מרוחקת או התבוננות לצדדים כל הזמן, לא מהנהן לחיוב או שלילה – כל אלו מראים שהאדם שמולך איבד את הקשב ולכן עלייך לדבר בצורה קצרה מאוד ועניינית ולסיים את הפגישה כמה שיותר מהר, אך עדיין לתת לבן השיח את כל המידע, פשוט באופן מקוצר. אפשר להשתמש במילים כמו, לסיום, אם אני אסכם, בקצרה – על מנת להראות לבן השיח שאתה רוצה להיות קצר וממוקד.

מנגד, אדם בלוחץ את היד בצורה חמה ומלאה, שם את הידיים שלו על השולחן ונוטה כלפייך, מזמין שתייה או כיבוד, יוצר קשר עין ברוב השיחה ומהנהן לשלילה או חיוב בזמן שאתה מדבר – הרי שמדובר באדם שיש לו זמן וסבלנות לשמוע את הדברים ואין בעיה להרחיב בהם.

אנו ממליצים לקיים סדנת שפת גוף לעובדים שיוצרים קשרים חדשים לארגונים עם לקוחות, עם קולגות מקבילים, עם אנשי עסקים אחרים. כמו כן, מומלץ גם לעשות סדנה מקוצרת למנהלים בהקשר של שפת גוף בניהול אנשים, ולעובדים שמעבירים הרצאות או פרזנטציות מרובות

*הסדנאות מועברות גם אונליין בעזרת מערכת זום

 

פרטי יצירת קשר: 054-5233303 | info1sagol@gmail.com | חדרה, התחייה 2

 

 

WhatsApp chat
דילוג לתוכן