עמידה מול קהל – איך עושים את זה?

תורת הרטוריקה והופעה מנצחת


מקור הדיבור מול קהל באופן המקצועי והמוכר לנו כיום נוצר והתפתח בתקופת רומא ויוון העתיקה. עוד "באגורה" - כיכר השוק, מרכז החיים של ה"פוליס" העיר המתוכננת. תורת הרטוריקה נבנתה והופצה בעולם. מטרתה הייתה להפיץ מידע, לשכנע, להשפיע ואף לשעשע את הקהל.

בימינו בעולם המודרני יש שימוש רב בעמידה מול קהל בתחומים רבים. ההתמקדות במאמר זה הוא בעיקר בהצגת מוצר או שירות עבורו נדרשת הופעה מנצחת מול הלקוח הפוטנציאלי או הצוות המנהל.

העקרונות החשובים בעמידה מול קהל


כאשר מופיעים מול אנשים מובן שחשובה מאוד ההופעה החיצונית כאשר מדובר על הופעה ייצוגית ולא לבוש מרושל ולא מסודר. ישנה חשיבות לעמידה זקופה ונינוחה, שפת גוף המשדרת ביטחון ומסייעת להעברת המסר הוורבלי. בזמן העברת המסר יש לעמוד ולא ללכת אלא לשהות לזמן קצר ואז להחליף למקום אחר.
עזרים כמו לוח או מצגת בהחלט מסייעים להעברת המסר כאשר חשוב לא להסתמך אך ורק על עזרים אלו, אלא לדעת איך להעביר את המסרים באופן מדויק עבור הנושא וקהל היעד
התכנים המועברים חייבים להיות מאורגנים בסדר נכון, מדויקים ומלוטשים עבור הקהל. העמסה של נושאים רבים בהצגתם עלולה להוביל לכשל בקשב של הקהל ולחוסר סבלנות. על כן, יש צורך בבחירת כמות נושאים מצומצמת. העדיפות היא להעביר עד 3 נושאים עיקריים שיוצגו בתחילת ההרצאה ובהמשך כל נושא יוצג ביתר פירוט תוך מתן דגשים עיקריים לפתרון או הצגת רעיונות מרכזיים כאשר בסוף ההרצאה תהיה סגירה של הנושאים שהועברו.
בזמן ההרצאה חשוב לשמור על קשר עין עם הקהל, לפנות לכל הצדדים ולהיות במודעות לנטייה של הגוף לדבר לכיוון אחד או לאדם ספציפי בקהל. המבט בעיני הקהל משמעותי מאוד ומסייע לאנשים בקהל להרגיש שהם חלק מהעניין. חשוב לחייך ולגרום להרגשה טובה בשיחה כדי שהקהל יתחבר בקלות למרצה ולמסר.

ככל שמעביר המסר יתכונן היטב לפני, כך הזרימה והקצב של העברת התוכן תהיה יותר יעילה ועם ביטחון שירגישו הן מעביר המסר והן הקהל. במידה ולא כך יהיה, ניתן יהיה להרגיש את חוסר ההכנה אשר ישודר באופן לא מילולי על ידי מעביר המסר את הרגשתו דבר שעשוי להוביל להרגשת חוסר נוחות של הנואם ואבדן המומנטום של העברת המסר.

חשיבות הטון וזרימת הדיבור


אופן השמעת הקול חיונית וחשוב שעוצמת קולו של הנואם תגיע לכל הנוכחים במקום. חשוב להיות במודעות לקול בוטח, דיבור והגייה בזרימה (לא מונוטוני ורובוטי) לא חלש או חזק מידי ובהתאמה לסוג המסר. לאחר סיום כל נושא יש לעשות מעין אתנחתא קצרה בדיבור ולעבור לנושא החדש לצורך מתן זמן לעיבוד המסרים אצל השומעים.

שימוש בכלים אלו באופן נכון יביאו לאפקטיביות והצלחה בהעברת המסרים לקהל.

6 כלים יעילים לעמידה מול קהל:

1- מול המראה – אל תוותר על סימולציות אישיות או מול חברים/משפחה על מנת להתכונן לרגע האמיתי. זה יגרום לכם להרגיש הרבה יותר בנוח עם מה שאתם אומרים ואיך שאתם מציגים את הדברים. ומעבר לזה, תוכלו גם לקבל פידבקים כנים שיעזרו לכם להנגיש את המידע בצורה יותר טובה.

2- התכונן – שלא יפתיעו אותך, תבוא מוכן, עם כל המידע, עם כל הפרטים הכי מדוייקים שמצאת. שלא יפתיעו אותך. ככל שיהיה לך יותר מידע ממוקד ומקצועי, כך תהיה יותר בטוח בעצמך, והדיבור שלך יהיה הרבה יותר ממוקד ויעיל.

3- מה הם התנאים – האם זה בחוץ? האם זה אולם קטן/גדול, אולם ספורט?, איך הקהל יושב?, האם יש חיבור למקרן?

4- לבוש שמתאים למעמד, לתוכן הדברים ולקהל.

5- הפוגות קצרצרות בזמן ההרצאה על מנת לשמור על הריכוז של הקהל, במיוחד אם מדובר בבני נוער. אבל גם מבוגרים. אנו תמיד ממליצים על שימוש בסרטונים קצרים במצגת.

6- שימוש במצגת עדכנית ומודרנית – זהו כלי מאוד חשוב למי שמרצה או מציג מידע. פרזנטציה משמשת לא רק את הקהל אלא גם את המרצה, ועוזרת לו לשמור על תבנית קבועה של ההרצאה/פרזנטציה. וחשוב מכך, שהמצגת לא תהיה ילדותית או עתיקה, אלא מצגת מודרנית, חדשנית ומקצועית. אנו מעבירים סדנאות למנהלים כיצד לבנות מצגת מודרנית ומקצועית אשר תעזור להם לשמור על מבנה הפרזנטציה ותחזק את המידע שהם מציגים.

7- שפת גוף – אין צורך לקחת קורס של שפת גוף, אבל תשימו לב שאתם זזים קצת על הבמה, מזיזים את הידיים, וחשוב מאוד שיראו את כל הגוף שלכם – לא צריך דוכן נאומים, אתם לא נואמים לאומה. בסדנאות של "סגול" בנושא של עמידה מול קהל, אנו שמים דגש רב על שפת גוף ושימוש נכון ולא מוגזם בתנועות ידיים ותזוזות על הבמה.

8- הומור הומור הומור – הכלי החשוב ביותר בפרזנטציה או הרצאה, שימוש בהומור במידה נכונה בהתאם לתוכן שמועבר. זה מאפשר הפוגות ויוצר ריכוז רב יותר למנחה. אם אתם לא מצליחים להיות חופשיים עם ההומור בזמן הרצאה, תמצאו כמה סרטונים מצחיקים ביוטיוב ותשלבו אותם במצגת שלכם. אנו מקיימים סדנאות רבות בנושא שימוש בהומור בניהול ובעבודה.



*הסדנאות מועברות גם אונליין בעזרת מערכת זום

 

פרטי יצירת קשר: 054-5233303 | info1sagol@gmail.com | חדרה, התחייה 2

 

 

WhatsApp chat
דילוג לתוכן