עשרה טיפים ליצירת מוטיבציה אצל בני נוער
יצירת מוטיבציה פנימית בבני אדם באופן כללי, הוא אחד התחומים הנחקרים ביותר בעידן המודרני. התחום הזה נחקר כ"כ כיום מאחר ואחד הדברים המורכבים והקשים ביותר להורים, מורים, מאמנים ומטפלים הוא לייצר לבני נוער וילדים מוטיבציה לעשייה: ביצוע משימות, התחייבות, מעורבות, רצון, שאיפות וכדומה.
כמה פעמים ההורים שלנו אמרו לנו "אין לא יכול, יש לא רוצה" כמה פעמים, אתם כהורים או מחנכים אמרתם את זה לילדים או התלמידים שלכם. המשפט הזה תמיד נכון, בכל עידן, בכל תקופה. הרצון של האדם הוא זה שגורם לו להצליח, בשילוב כישורים. אם התלמיד חכם אבל הוא לא מעוניין ללמוד או להצליח במבחן, אין סיכוי שהוא יצליח בו. אבל אם לתלמיד יש מוטיבציה להצלחה, הוא יכול להצליח גם אם התחום הזה פחות חזק אצלו. הרעיון הוא שהרצון האנושי חזק יותר מכל דבר, והרצון הזה נקרא כיום: מוטיבציה.
לפני שאנחנו צוללים לטיפים ליצירת מוטיבציה בקרב בני נוער, חשוב לי לחדד את העיקרון המנחה בכל טיפ – ישנם ימים לנו המבוגרים, שיש לנו המון מרץ לעשות וליצור, המון מוטיבציה, וישנם ימים שאנחנו מעדיפים להוריד הילוך. כך גם לבני הנוער שלנו. וחשוב לזכור שאנחנו לא מכונות, ואי אפשר ללחוץ על לחצן "מוטיבציה" בשביל ל"הפעיל" את הילד, וצריך גם לקחת בחשבון שכל יום הוא אחר מקודמו. ולפני כל הטיפים שאני תכף אציין כאן, תזכרו, בני האדם שונים, המציאות היא דינמית, וילד שמתוך 7 ימים בשבוע, יומיים לא בא לו לעשות כלום, זה לא ילד בלי מוטיבציה, זה ילד חכם שיודע שהוא צריך לנוח מעשייה.
אז יאללה.. 10 טיפים כיצד לייצר מוטיבציה בקרב בני נוער:
1- לא לקחת כמובן מאליו - הילד שטף כלים, כמו שהוא עושה כל יום, תגידו לו תודה. ותחזרו על זה כל יום. אל תגרמו לו להרגיש שהתרומה שלו לא באמת משנה לכם, או לסביבה שלו. כאשר ילד/נער מרגיש שהוא באמת תורם לסביבתו יש לו רצון לתת יותר מעצמו.
2- תגמולים חיצוניים – כשהייתי קטנה אבא שלי היה נותן לי ולאחותי עשר אגורות על כל בדל סיגריה שהיינו מרימות מהדשא. מניסיון אישי, זה אמנם נתן לי מוטיבציה רגעית, אבל זה לא גרם לי לשמור על הדשא נקי מלכלוך, אפילו הפוך. או לאסוף בעצמי מהדשא בלי שנותנים לי כסף. או בקיצור, אסור שרצון לעשייה יהיה תלוי בגורם חיצוני, אלא לחבר את הרצון לערך חשוב כמו – שמירה על איכות הסביבה, שמירה על בע"ח וכו.
3- להתמקד בחיובי – לפי גישת הפסיכולוגיה החיובית, צריך להתמקד בדברים הטובים ולא בשליליים ואותם לעודד ולתמוך. לדוגמא, אם הארון של הילדה מבולגן ואין לו תקנה, אבל השידה שלה מסודרת, צריך להחמיא לה על הסדר של השידה, ולא לנדנד לה על הארון המבולגן. ההתמקדות בחיובי יגרום לילדה לרצות לקבל עוד מחמאות, ולהבין שסדר וארגון זה דבר חיובי שחשוב לשמור עליו.
4- לשבח את התכונות שקשורות לעשייה של הנער/ה – לדוגמא, אם הנער סיפר לי שהוא הצליח לעבור איזה מכשול קשה מאוד במשחק מחשב, במקום לנפנף את השיחה עם "כל הכבוד" לקוני או לנדנד לו על זה שהוא יותר מידי במחשב, תחדדו את התכונות שעזרו לו להצליח – זה כי אתה ילד שמתמיד, כי אתה מאוד מדוייק, כי אתה חכם וכדומה...כשילד, בכל גיל דרך אגב, מרגיש שההורים, או המורים רואים אותו ומכירים בתכונות החיוביות שלו, הוא מרגיש חיבור חזק יותר לעשייה שלו, ולכן מייצר בו מוטיבציה פנימית.
5- מוטיבציה בעזרת מוטיבציה שלילית –עד כמה שזה נשמע קיצוני, יש הורים שלפעמים חוטאים בזלזול בילד על מנת לגרום לו לעשות משהו – צעקות על הילד, איומים, עונשים, מגבלות, מילים פוגעניות – כל אלו ועוד לא מייצרים מוטיבציה אלא מחסלים מוטיבציה, ולטווח הארוך מורידים מאוד את הביטחון העצמי של הילד. להימנע משימוש במוטיבציה שלילית.
6- תקנו לילד כלים - ילד שמרגיש שאין לו יכולות שהוא יכול להיות בטוח בהם יעדיף לא לנסות על מנת לא להיכשל. תבדקו לפני הכל האם לילד יש לקויות למידה, קשיים חברתיים, קושי רגשי, שמיעה או ראייה לא טובה – כל אלו יכולים למנוע מהילד להאמין ביכולות שלו ולהימנע מעשייה. תקנו לילד את הכלים להתמודד עם הלקויות שיש לו בעזרת סדנאות מתאימות, טיפולים.
7- התנדבות – תאפשרו, ותעודדו את המתבגר/ת להתנדב בתחום שמעניין אות/ה. להתנדבות יש השפעות מרחיקות לכת ומאוד חיוביות על מתבגרים ומבוגרים כאחד. לפרטים נוספים היכנסו למאמר – "כיצד לעודד התנדבות בקרב בני נוער"
8- עצמאות – מטרתנו כהורים או כמורים מחנכים זה להקנות למתבגר כלים על מנת שיוכל להיות אדם בוגר מצליח, שיוכל להיות עצמאי ולנהל את חייו בעצמו. צריך לאפשר למתבגר להיות עצמאי, לתת לו סמכויות בבית או בבית הספר.
9- לא לפחד מכישלונות – ילדים שלא לומדים להיכשל הם ילדים שלא ירצו לנסות מלכתחילה. בסדנאות נוער - ייזמות צעירה ומנהיגות שאנו מעבירים, אנו מלמדים את הילדים מה ההרגשה של כישלון, ואיך אפשר לצמוח ממנו ובעזרתו להצליח. כמו שמלמדים כל נציג מכירות – "כל פעם שאומרים לך לא, זה מקרב אותך לכן". לא מזמן לימדתי את ביתי לרכב על אופניים ללא גלגלי עזר, היא בכתה בכל פעם שהיא נפלה, וכל פעם מחדש היה לה קשה עם הכישלון. השתמשתי בכישלון על מנת לעזור לה להבין שרק בעזרתו היא יכולה להצליח – "נשארו לך עוד שתי נפילות עד שתצליחי לרכב את כל הרחוב", "מי שלא נופל לא לומד איך לא ליפול", "כל פעם שקשה לך זה אומר שאת הופכת להיות חזקה יותר". זה מאוד עזר לה להתגבר על הכישלון, ואפילו להבין שזה חלק בלתי נפרד מהלמידה שלה. היא אפילו ספרה את מספר הנפילות שלה עד שהצליחה לרכב את כל הרחוב.
10- זה לא הולך להיות לך קל – תפסיקו להגיד לילדים ומתבגרים שזה "קטן עלייך", "זה קלי קלות", "את עושה את זה בשנייה" – זה לא מעודד מוטיבציה, זה מחרב מוטיבציה! מכמה סיבות: אם היא תנסה את הדבר "הקל" הזה ותיכשל, היא תרגיש נורא עם עצמה, הרבה יותר אם היא הייתה יודעת שזה קשה. אם היא תצליח משהו "קל" אז זה לגמרי מבטל את ההצלחה שלה, כי זה במילא היה קל, אז לא מדובר על הישג. אבל אם היא הייתה מצליחה משהו שהוגדר לה "כקשה" היא הייתה מרגישה הרבה יותר טוב עם עצמה, זה היה מעלה לה את הביטחון העצמי ומייצר בה מוטיבציה להמשיך. ודבר אחרון, מתבגרים לא ינסו לעשות מעשים שמוגדרים "קלים", אין בהם כל אתגר, אלא דווקא דברים שמוגדרים "קשים", "מורכבים". אל תחששו להגיד להם את האמת על המשימה, הם יכולים להתמודד עם האמת – "זאת משימה קשה", "לא יהיה לך קל" ועוד.
אפשר לכתוב עוד 10 טיפים לפחות כיצד לייצר מוטיבציה בקרב ילדים ובני נוער, אבל הכי חשוב לזכור שמה שמגורם לכם למוטיבציה זה ככל הנראה מה שיגרום לילדים ולמתבגרים למוטיבציה. גם בעולם פיתוח המנהלים והעובדים, היום כבר יודעים שיצירת מוטיבציה בקרב עובדים לא עוברת דרך השכר, אלא מגיעה מתוך עקרונות עמוקים הרבה יותר.
מטרתנו כהורים, מורים, מאמנים, מחנכים, מטפלים הוא לאפשר לנער/ה לצמוח, להקנות לו את הכלים לפתח את הכישורים שלו, לאפשר לו ללמוד, לעזור לו לפתח ביטחון עצמי, לחבר אותו לערכים חברתיים ולחבר אותו למציאות, לא "ליפות" אותה. ברגע שנבין את תפקידנו בעולמו של הילד, נוכל לייצר בו מוטיבציה פנימית בקלות ובצורה נכונה הרבה יותר.
בהצלחה...