על משמעות בגיל ההתבגרות
"כל אדם חייב לסמוך על עצמו כדי ללמוד את משמעות החיים . זה לא משהו שמגלים, זה משהו שמעצבים", אנטואן דה סיינט-אקסיפרי, מחבר" הנסיך הקטן.
התהייה הפילוסופית אחר משמעות החיים היא תופעה של העידן המודרני, אולם, החיפוש אחר משמעות החיים הוא עתיק, וישנן עדויות לכך כבר מן המאה ה-18, וככל הנראה עוד הרבה קודם. הדת, במשך דורות, סיפקה משמעות לחיי האדם מאחר והיא נתנה מידע אודות תכלית החיים, מקור החיים, מטרת החיים והעניקה מסגרת של ערכים. העיסוק המודרני במשמעות החיים מקורו בהתרופפות אחיזתה של הדת בחיי היום יום בעולם המערבי. העיסוק בשאלת משמעות החיים קשור גם בתהליכים כלכליים וטכנולוגיים שפקדו את התרבות המערבית.
העיסוק במשמעות שינה את פניו בעולם המודרני, והפך להיות העיסוק במה גורם לי הנאה, נוחות, תענוג או "אושר", עקב כך התחזקה גם הגישה המוסרית של התועלתנות האישית, התופסת כיום מקום מרכזי הן בחשיבה הכלכלית והן בחשיבה המדינית והחברתית
המילה משמעות טומנת בחובה המון פרשנויות, אך המרכזית והדומיננטית ביותר בניהם היא: משמעות החיים זה חיים בעלי ערך. הקושי בפירוש זה הוא בכך שערכים הם דבר סובייקטיבי, ואינדבידואלי.
ע"פ מחקרים, משמעות החיים נוצרת משילובם של שלושה מקורות - השקפת עולם, מסלול חיים רצוי ודימוי עצמי חיובי. ע"פ המחשבה המודרנית, האדם הינו חופשי, ולכן כל אחד יכול לדרוש אושר או משמעות בדרכו שלו. לכן, אמור, משמעות חיים הינו מושג סובייקטיבי המכיל תהיל אישי ייחודי של מושגים כמו מה גורם לי סבל או הנאה, מה לדעתי אמת או שקר, מה הערכים שלי, מהו מימוש עצמי, מה הזהות שלי, מה זה אומר להיות חופשי וכדומה.
גיל ההתבגרות הינו שלב התפתחותי שבו המתבגר או המתבגרת עוברים שינויים רבים : נפשיים, פיזיים ופסיכולוגיים. שינויים אלו לעיתים באים לידי ביטוי בדעתנות, שבירת מוסכמות, התרחקות מההורים, ביקורתיות, נטייה לקחת סיכונים, פריצת גבולות – כל אלו עוזרים לנער/ה להגדיר את עצמו כאדם בוגר, עצמאי ואינדיבידואלי.
ניתן למצוא הרצאות רבות בנושא אשר שמות דגש בין משמעות לפיתוח ערך עצמי בגיל ההתבגרות. גם "בסגול" אנו עובדים עם מיטב המנחים כמו שרון צונץ, שמעבירים הרצאות וסדנאות בתחום של משמעות בגיל ההתבגרות.
משמעות האדם, ובעיקר המתבגר מושפעת מסביבתו המשפחתית, החברים, התרבות והדת. מה הנורמות והערכים שרכש לאורך השנים – בהיבט זה בית הספר אחראי גם כן על הקניית ערכים לתלמידים. בסדנאות שאנו מעבירים לבני נוער בבתי ספר אנו מלמדים את התלמידים כיצד לפתח ערכים כמו מנהיגות, חברות, הערכה וכדומה על מנת לגבש זהות אישית וליצוק משמעות בחיי היום יום. גיל ההתבגרות זהו הגיל שבו מתחילות להופיע שאלות קיומיות בדבר משמעות החיים, מהו הערך החשוב שמניע אותי קדימה – שאלות אלו הם ביטוי לתהליך של גיבוש ערך עצמי וזהות, והן חשובות ואסור "לטאטא" אותן מתחת לשטיח, גם אם זה מעמיד אותנו, ההורים, המורים או המחנכים במצב שבו אין לנו תשובות מדוייקות.
המתחים השונים שמאפיינים את גיל ההתבגרות יוצרים אנרגיה לא מרוסנת שמטרתה למצוא משמעות, תכלית שתעשה את העולם שלהם למשמעותי. הרבה פעמים מתבגרים מאוכזבים מהריקנות שהחיים מציעים להם כאשר הם מתבוננים על ההורים שלהם בחיי היום יום.
אך לחיפוש אחר משמעות יש היבט מאוד חיובי, אדם צעיר הוא בכל תשוקה לחיים, והרצון הזה ליצוק משמעות בחייו נותן לו כוח להוציא את הטוב ביותר, להשיג, לחלום, לשאוף. ולכן עלינו לעודד את הצעירים מלאי החיים להמשיך ולתור אחר משמעות, אך בעזרת בקרה שלנו ההורים או המחנכים, כך שהכוח של החיפוש לא יהפוך להרסני. עלינו למקד את המתבגר/ת, לתעל את האנרגיה ולתמוך בתהליך עד כמה שניתן.
מספר נקודות חשובות שיעזרו לכם כהורים, מורים, אנשי מקצוע בתחום לתמוך בתהליך חיפוש המשמעות אצל בני נוער:
- מתן אחריות
- לעודד את הנער או הנערה להתנדב בתחום / עמותה / ארגון שמעניין אותו/ה - למידע נוסף אודות התנדבות בגיל ההתבגרות היכנסו למאמר הבא - כיצד לעודד התנדבות בקרב ילדים ובני נוער
- מתן עצמאות
- קבלת הדעות של המתבגר גם אם הן סותרות את דעתכם
- להימנע מביטול של תחושות, רגשות, אמונות
- הצבת גבולות מסויימים שקשורים לחיפוש משמעות, זהות, ערכים
- שיחות בנושאים גדולים יותר כמו פוליטיקה, חברה וכדומה, שיעזרו לנער לפתח דעות אינדיבידואליות. כמורים עלינו להעניק לילדים מידע אודות הנעשה במדינה מבחינה פוליטית וחברתית ולייצר שיח בכיתה. וכהורים, חשוב לייצר שיחות עמוקות יותר סביב השולחן.
- מתן תמיכה כאשר הנער/ה מרגיש/ה חוסר חשיבות, חוסר יכולת, כישלון – מומלץ במקרה כזה להעניק לתלמידים או לילדים שלנו תוכן מקצועי בנושא, סדנאות בנושא מנהיגות, דימוי עצמי וכדומה. וכמובן, במקרה כזה חשוב גם להתייעץ עם גורם מוסמך.
- אפשרו לו / לה לבחור במראה חיצוני שלדעתו/ה מגדיר את הזהות שלו/ה.
- העמיקו את הרוחניות בנפשו את הנער/ה – ניתן בעזרת ספרים, סרטים מעניינים, שיחות, סדנאות רוחניות, טיולים ארוכים בטבע וכדומה.
- ספורט – עודד את הנער/ה למצוא תחום ספורט אהוב, ותאפשרו להם להתנסות בכמה תחומים במקביל על מנת שיוכלו לבחור נכונה. למידע נוסף אודות חשיבות הספורט בגיל ההתבגרות היכנסו למאמר הבא - פעילות גופנית בגיל ההתבגרות
- חוגים וסדנאות – תאפשרו לנער/ה לבחור חוג או סדנה שמעניינת אותו/ה, לא צריך סדנה ארוכה, מספיק מספר מפגשים: סדנת בישול, סדנת יזמות צעירה, סדנת יצירתיות או יצירה, סדנת ODT ועוד...
- תתנו להם משימות קשות – כאשר אנו מתאמצים על מנת להשיג משהו שאנו רוצים זה מעניק לנו ערך ומשמעות לחיים. אפשרו לילדים להתנסות במשימות קשות, ממושכות ודורשות חשיבה.
המלצה להפעלה עם מתבגרים בנושא משמעות החיים:
המנחה מחלק לכל נער/ה דף עם מס' היגדים שונים שכולם קשורים למהי משמעות (ניתן גם להניח על הרצפה ועל כל נער/ה יש לבחור היגד אחד) הנער צריך להתייחס להיגד שהוא קיבל.
רשימת ההיגדים:
"להיות אך ורק עצמך בעולם מתאמץ יומם ולילה להפוך אותך כמו כולם, פירושו ללחום את הקרב הקשה ביותר שהאדם יכול ללחום ולא להפסיק ללחום לעולם ״ (א״א קמינגס)
״כל אדם חייב לסמוך על עצמו כדי ללמוד את משמעות החיים; זה לא משהו שמגלים, זה משהו שמעצבים״ (אנטואן דה סיינט אקסיפרי, מחבר ״הנסיך הקטן)
״תמיד האמנתי ועודי מאמין כי יהיה המזל הנקרה בדרכינו אשר יהיה, טוב או רע, יכולים אנו תמיד לתת לו משמעות ולהפכו לדבר בעל ערך" (הרמן הסה מחבר ״סידהרתה״)
״שאלת משמעות החיים של אדם היא שאלת העקרונות המעשיים שהאדם יכול לפעול על פיהם, כדי לקיים תמונה עצמית, שתהא טובה בעיניו עפ״י מקומה בתוך תמונת עולמו״ (פרופסור אסא כשר)
"אדם צעיר דומה לאש, כשיש לו כיוון והכוונה הוא יכול לשנות את העולם כולו, אבל בלי כיוון מתבזבזת אש הנעורים, במקרה הטוב. ובמקרה הרע היא הופכת לכוח מסוכן והרסני. לחיות חיים משמעותיים פירושו להשתלט על האש" (הרבי מנחם מענדל שנאורסון, הרבי מלובביץ)
"הבעיה היא לא החינוך הערכי אלא המשמעות שהיא קדם-ערכית. לערך יש ערך מתוקף המשמעות שאנחנו נותנים לו[...] האדם צריך לברוא את משמעות קיומו[...] את המשמעות אפשר ליצור ולא לחפש" (גיורא קלר, פסיכולוג)
"משמעות החיים להיות אני, זה אי היכולת להשתמט מאחריות המוטלת עלי[...]" (עמנואל לבינס , פילוסוף)
כל נער/ה יענה על השאלות הבאות בהקשר למשפטים שהצגנו להם:
*חלוקה לקבוצות בנות 3-5 משתתפים ודיון בקבוצות על השאלות הבאות
1- מסכים או מתנגד למשפט, נמק ותן דוגמא
2- איזה היגד אתה היית כותב על משמעות החיים?
3- הקבוצה תנסח היגד משותף שיאגד את דעות חברי הקבוצה לגבי משמעות החיים
במליאה המנחה יבקש מכל נציג קבוצה להציג את ההיגד שהם ניסחו והסיבות לבחירתו.
בסיום, המנחה ישמיע כמה שירים שקשורים למשמעות החיים, ויאפשר לתלמידים לבחור שיר אחד שלדעתם מגדיר את משמעות החיים בצורה הכי נכונה – מומלץ בעבודה בקבוצות. ניתן גם להוציא משפטים מתוך שירים מוכרים שקשורים למשמעות החיים ואת זה לחלק לתלמידים במקום ההיגדים
*אין לייחס לנאמר בכתבה ייעוץ מקצועי
בהצלחה...