הצבת יעדים לעובדים
יעדים זה משחק פסיכולוגי מורכב, מצד אחד הם מציבים לנו אתגר ומטרה, מצד שני הם יכולים לתסכל אותנו, ולפגוע בביטחון העצמי שלנו. אמנם הם הופכים אותנו למכווני מטרה, אך הרבה פעמים, יעדים חסרי תכלית, או חסרי היגיון יוציאו אותנו עם תחושה של כישלון שממנה יהיה קשה לנו להתרומם.
בכאמור, ליעדים יש השפעה פסיכולוגית מורכבת על בני האדם, ומנהל טוב יידע כיצד להציב אותם, למי להציב וכמה. אבל, לדעת להציב יעדים זה משחק לא פשוט, וצריך ללמוד את זה ובעיקר ללמוד למי אתה מציב את היעדים
מטרת היעדים
בעצם בשביל מה אנחנו צריכים את זה כמנהלים ובכלל?
כי יעדים מאפשרים לנו למדוד את ההצלחות שלנו ולא פחות חשוב, גם את הכישלונות שלנו: במה אנחנו צריכים עדיין להתמקד ולחדד, במה אנחנו מאוד טובים ועושים מהר יחסית. מדידה נכונה של היעדים תעזור לנו לנהל את המשימות שלנו נכונה, וגם לנהל את הלו"ז היומי שלנו. וכמובן, הכי חשוב זה שיעדים מאתגרים אותנו וגורמים לנו להיות יותר טובים, בעצם מצויינים יחסית לעצמנו.
ארבעת העקרונות המנחים הבסיסיים להצבת יעדים
יעד ברור – היעד חייב להיות בהיר ומדוייק, תחום בזמן מוגדר (מומלץ לייצר טבלת אקסל עם תאריכים ויעדים מוגדרים בכל זמן), והעובד הוא זה שצריך להבין את היעד שלו. יש לערוך תוכנית מסודרת וברורה. תכנן הקריטריונים להערכת הביצועים כך שיהיו ברורים לך כמנהל ולעובד שלך.
יעד מאתגר – הצבת אתגרים לעובדים תוביל להעלאת הביטחון העצמי של העובד, גם בזמן החתירה להצלחה ביעד וגם לאחר ההצלחה. ובאופן כללי, יעד מאתגר יוציא מהעובד שלך את הטוב ביותר שלו. אם היעד לא יהיה מאתגר ככל הנראה העובד לא ישתדל להגיע אליו.
יחד עם זאת, חשוב שיעד לא יהיה מאתגר מידי, וכזה שאין סיכוי שהעובד יעמוד בו.
הסכמה על יעדים – חשוב וכדאי להציב יעדים תוך הסכמה עם העובד. על העובד להכיר ולהציב לעצמו את היעדים יחד עם המנהל ובכך לגייס אותו יותר לדרך אליה הוא יוצא. תפקידו של המנהל היא לא לכפות את היעדים על העובד אלא לנווט אותו ויחד איתו להצבת יעדים מתאימה עבור הארגון ועבור העובד.
משוב – ליווי של המנהל את העובד לאורך הדרך להגשמת היעדים, תוך מתן פידבק לאורך הדרך ועזרה לעובד – זיכרו, יעד חייב להיות מדיד לאורך כל הדרך. לבחון בכל רגע נתון מה הושג ועד כמה הגשמת היעד ריאלית לאור המצב הנוכחי, מה ניתן לשפר, מה המכשולים הצפויים בדרך ואיך לצלוח אותם.**חשוב לזכור כי אתם עובדים עם בני אדם ולא עם מספרים, לכולנו יש תכונות אופי מגוונות ואנחנו מתמודדים שונה עם אתגרים, קצב העבודה שלנו משתנה מאחד לשני, הכלים שאנחנו זקוקים להם שונים וכדומה. לכן מה שעובד עם עובד א' לא בטוח שיעבוד טוב עם עובד ב'. אם מדובר על עובד חדש, חשוב קודם להציב לו יעדים נמוכים, לתת לו ביטחון עצמי, וכך גם ללמוד אותו, ללמוד את הקצב שלו, את ההתגייסות למטרה, את דרך הפעולה וכדומה.
*הסדנאות מועברות גם אונליין בעזרת מערכת זום לפניכם מס' כלים דיגיטליים מומלצים שיעזרו לכם לנהל את המשימות ולהגיע ליעדים: