תקשורת בין אישית - מיומנות על בעידן הטכנולוגי
בעידן הכי טכנולוגי באנושות, תקשורת בין אישית היא עדיין אחת המיומנויות החשובות והמשמעותיות ביותר בהצלחה בעולם העסקים. בעבר סברו כי בימינו מחשבים ישתלטו כליל על עולם התעסוקה, אך עם הזמן וההתפתחות הטכנולוגית, נראה כי סברה זו אינה מדויקת. אמנם ישנן עבודות רבות שנעשות בידי מחשבים מתוחכמים ללא מגע יד אדם, אך עדיין האדם הוא המרכז השולט והמבקר על התהליכים בביצוע המשימות. כדי שמשימות תבוצענה באופן תקין ויעיל, נדרשת יכולת תקשורת טובה בין אנשים.
תקשורת מילולית ותקשורת בלתי מילולית
תקשורת בין אישית - מאפשרת חשיבה משותפת, תכנון, הסקת מסקנות והנעה לפעולה. כדי שתקשורת בין אישית תהיה אפקטיבית חשוב להבין שישנם שני סוגים עיקריים של תקשורת: תקשורת מילולית ותקשורת בלתי מילולית.
תקשורת מילולית היא כמובן תקשורת או מסרים המועברים בקול ובתוכן הדיבור. תוכן המילים, הטון וחיתוך המילים מעבירים את המסר בצורה מסוימת בין אם היא חיובית, ניטרלית או שלילית. התקשורת הבלתי מילולית, זוהי תקשורת שלא מועברת בדיבור אלא מכמה גורמים עיקריים המעבירים מסרים לאדם הקולט אותם.
הגורם הראשון הוא קשר עין המבטא התייחסות ישירה לאדם ממול ויוצר את החיבור הראשוני. הגורם השני הוא שפת גוף, כלומר תנוחת הגוף בשילוב הנעת הראש והידיים המאפשר לאדם ממול להבחין מה משדר האדם מולו גם אם דבריו נאמרים בניגוד לשפת גוף. לרוב, שפת הגוף תשדר את טבעו האמיתי של האדם וכאשר האדם מוציא מפיו מילים שהן בניגוד לשפת הגוף, אזי ניתן יהיה להבחין בדיסוננס והמסר שיועבר יתקבל בסיוג מסוים.
מיומנויות התקשורת
בעבודה נכונה על העברת המסרים בתקשורת מילולית ובלתי מילולית ניתן לשכנע יותר אנשים ולרתום אותם למען המטרה אותה אנו מעוניינים לקדם. זה עשוי להתבטא בעבודה כשעובד רוצה לשכנע את אנשי הצוות או מנהליו ברעיון מסוים או כאשר הוא מציע דרכים יעילות יותר לשיפור תהליכים בחברה. ככל אשר נשכלל את יכולותינו בהקניית כלים מתאימים בתקשורת הבין אישית, נרגיש יותר טוב עם עצמנו וסביבתנו בחיים המקצועיים והאישיים. פיתוח הקשב ולמידת כלים כמו יצירת ראפור ומתן עידוד לאנשים סביבנו למשל, יאפשרו לבנות אווירה יותר נעימה וטובה שתביא לשיתוף פעולה בריא והרמוני.הנה 5 טיפים לשיפור מיומנות של תקשורת בין אישית:
1 – להיות נוכח בשיחה – נשמע פשוט, לא?. אז זהו, שיותר ויותר אנשים מדווחים על קושי להישאר קשוב ונוכח בשיחה – לפזול לטלפון, להסתכל הצידה בזמן השיח ולהביט באנשים אחרים, לשקוע במחשבות ולנתק קשב. זה לא פשוט להיות נוכח בשיחה, אבל ברגע שאתה מודע לכך שיש לך קושי להישאר קשוב, אתה תוכל להימנע מהסחות דעת יותר בקלות.
אני תמיד ממליצה להסתכל בעיניים, לשים את הטלפון על השתק או רטט, לנסות ולמצוא נקודות עניין בשיחה או באדם שאיתו אתם מדברים.
2- לקטוע את דבריו של החבר לשיח – טוב נו זה ברור מאליו. אז זהו, שגם אם אנחנו מודעים לזה שזה לא מכבד לקטוע דברים של אחר, רובנו עדיין עושים את זה כאשר אנחנו לא מסכימים עם הדברים שנאמרים. אז מה כן אפשר לעשות – להתאמן, ממש ככה, להתאמן בנשימות בזמן שמדברים עם מישהו, לחכות עד שהאדם שמולנו ישלים את המשפט ורק אז להגיב. זה דורש אימון והמון מודעות, אבל אפשרי בהחלט.
3- להגיב לסיפור של בן/בת השיח – מכירים את זה שאתם מספרים סיפור לחבר בהתלהבות, וממש מחכים לתגובה שלו על הסיפור שלכם, אבל הוא בתגובה מספר לכם סיפור יותר מגניב שקרה לו או שהוא קרא באינטרנט. איזה מעצבן זה הא..
אז אל תעשו את זה, תתייחסו לסיפור שבן השיח כרגע סיפר לכם, תביעו עניין בסיפור שלו, ואם ממש בוער לכם לספר סיפור כנגד, תחכה עד שתמצה את הסיפור של בן השיח ורק אז תספר את הסיפור שלך.
באחת הסדנאות שלנו בנושא תקשורת בין אישית אנחנו מלמדים כיצד להקשיב באמת לאדם שמולך, כיצד לחדד את המיומנות הזאת בעזרת שאלות מנחות שמשפרות את יכולת הקשב שלך ואת השיח עם הפרטנר.
4- אני רק רוצה שתקשיב לי – בספר "נשים ממאדים וגברים מנוגה" הסופר מציין נקודת שוני בין המינים, שהיא קריטית לדעתי בכל הקשור לתקשורת בין אישית, וזה העובדה שאישה לפעמים מספרת לבעלה סיפור דרמטי, והוא בתגובה, ומתוך כוונה טובה וכנה לעזור, מציע לה כל מיני הצעות איך לפתור את הקושי שהיא מתארת בסיפור. האישה בתגובה כועסת על בעלה, למה?
כי היא לא מחפשת עצות, היא תפתור את הבעיה לבד, היא רק רוצה שהוא יקשיב לה, יקשיב לקושי שלה, לבעיות שלה במהלך היום, אבל היא לא צריכה עצות. האמת, זה לא קשור לשוני בין המינים, גם גברים מספרים הרבה פעמים סיפורים ללא בקשה לעזרה, רק על מנת לקבל תמיכה, וצריך להבחין בין מתי האדם שמולי רוצה עזרה או ייעוץ ובין שהוא צריך כתף ואוזן קשבת. אבל איך עושים את זה?
אפשר פשוט לשאול את בן/בת השיח אם הוא רוצה עזרה.
לפעמים בן השיח שואל אותך – מה היית עושה?, פעלתי נכון? שאלות כאלה מבהירות שהאדם שמולך רוצה עזרה. בהיעדר שאלות כאלה, עדיף לא לתת עצות, אלא להקשיב, לשאול שאלות על המקרה ולהתעניין באדם שמולך.
5- "כל האמת בפרצוף" – לא, זה לא לעניין לספר לאדם את כל האמת בפרצוף, כי האמת שלך זה לא האמת שלו, ולהגיד לאדם דתי שאלוהים זאת פיקציה זה פשוט חוסר כבוד לאדם שמולך. להגיד לחבר שצמח לו חצ'קון על האף פשוט לא רלוונטי לשיחה, תאמין לי, זה הדבר הראשון שהוא ראה בבוקר במראה.
וברצינות, אפשר להגיד את דעותייך האישיות ועדיין להיות רגישים לאמונות והערכים של הצד השני ולנהל שיח בוגר ולא פוגעני. לשמור על תרבות דיון, ואם נכנסים למעגל אין סופי של וויכוח שבו שני הצדדים לעולם לא ייפגשו, פשוט לסיים את זה בחיוך. הכל בסדר, לא תמיד חייבים לצאת מנצחים, תיקו גם עובד לא רע. להמעיט בשיחות על פוליטיקה ודת – אלו נושאים הרבה יותר נפיצים וקשורים לערכים שעליהם צמחנו, ולכן "עובדות", "מחקרים" או כל מיני מילים אחרות שמתנשאות על בן השיח רק יביאו לכעס וריב.
ובאופן כללי, על מנת לשפר תקשורת בין אישית תפתחו גישה של כבוד כלפי הזולת, התעניינות בזולת, סקרנות כלפי בני אדם וכלפי דעותיהם של אחרים. נכון, זה לא קל, אבל עם עבודה נכונה, מודעות לתהליך ולמצב אפשר להצליח.
בסדנאות שלנו בנושא תקשורת בין אישית אנחנו מייצרים מצבים קומיים של שיח בין אנשים שיוצרים חוסר תקשורת ומראים כיצד ניתן לייצר תקשורת הרבה יותר חיובית ואפקטיבית בין אנשים בדגש על עבודה בצוות, או בארגון. יש לנו סדנאות פסיכודרמה שמדגישות את התחום של תקשורת בין בני אדם. וכמובן יש לנו גם סדנאות נוספות בתחום תקשורת בין אישית ואינטליגנציה רגשית, שלרוב צועדים יחד ומושפעים האחד מהשנייה.*הסדנאות מועברות גם אונליין בעזרת מערכת זום